Welke voorwaarden worden aan de administratie/boekhouding gesteld?
Voor de doelgroep ‘kleine ondernemingen’ is een enkelvoudige (vereenvoudigde) boekhouding voldoende. Onder de kleine ondernemingen vallen eenmanszaken, vennootschappen onder firma en commanditaire vennootschappen (jaaromzet kleiner dan € 500.000)
De vereenvoudigde boekhouding kent de volgende onderdelen:
- Alle inkomende facturen (en creditnota’s) van leveranciers moeten in het ‘Inkoopboek‘ worden opgenomen
- Alle uitgaande facturen (en creditnota’s) van klanten moeten in het ‘Verkoopboek’ worden opgenomen. Als je ook contant geld ontvangt moet je een ‘Ontvangstenboek’ bijhouden.
- Daarnaast moet je een financieel dagboek bijhouden. Het financiële dagboek kan worden gesplitst in een bankboeken een kasboek. In beide boeken worden ontvangsten en uitgaven vastgelegd. Bankontvangsten en uitgaven in het bankboek en kasontvangsten en uitgaven in het kasboek.
- Tot slot moet er nog een inventarisboek worden bijgehouden. De inventaris wordt hierin beschreven en er wordt een waarde aan toegekend.
Hulp nodig bij het opzetten van de administratie? Neem contact op door middel van het formulier of bel/app met 06 53464559